NEWS                          



JERRY BERNDT
OLD MOLE

Protest, Politik und Alltagskultur in den USA zwischen 1967-1977

kuratiert von Maik Schlüter


02.Dez.2011 - 17.Feb.2012



EINLADUNG ZUR VERNISSAGE 
Freitag, 02.Dezember, 2011, 19.00 UHR                                      


AMERIKAZENTRUM HAMBURG e.V.
Am Sandtorkai 48
20457 Hamburg

Telefon 040.7038 3688
Fax 040.4321 8780
info@amerikazentrum.de

for english Text scroll down
               detroit_1971_klein 
                    JERRY BERNDT,Detroit, 1971, silver-gelatine, handprint

 


             

Amerika zwischen 1967 und 1977. Der amerikanische Fotograf Jerry Berndt (*1943) hat diese Zeit intensiv begleitet und dokumentiert. Jerry Berndt war selbst politisch aktiv in der Anti- Vietnamkrieg-Bewegung der 1960er Jahre. Er hat ein umfassendes sozialdokumentarisches Werk geschaffen, das jenseits einfacher Polarisierungen einen tiefen Einblick in die gesellschaftliche Konstitution jener Jahre gewährt. Jerry Berndt folgt in seiner Arbeit OLD MOLE nicht einem individuellen Roadtrip durch Amerika, sondern geht nah an die politische Konflikte heran, porträtiert systematisch Bewohner und Stadtlandschaften und schafft Bilder, die jenseits der aktuellen Information, ein generelles Stimmungsbild darstellen. Diese Fähigkeit macht ihn zu einem herausragenden Fotografen seiner Generation.

Jerry Berndt porträtierte den weißen Mittelstand und die Arbeiterschaft und fotografierte gleichermaßen das weiße und das schwarze Ghetto. Anfang der 1970er Jahre, zieht sich Jerry Berndt aus dem politischen Protest zurück und arbeitet als Fotograf für Tageszeitungen. In dieser Zeit entstehen Bilder , die das kulturelle und soziale Selbstverständnis der Amerikaner in jenen Jahren auf den Punkt bringen: Misswahlen, Autosalons, Kinderwettbewerbe, Modeschauen, Highschool-Girls, Straßenkinder, Obdachlose und Arbeitslose, Biker, Künstler, Studenten, Polizisten, Bartender. Parallel fotografiert er die Infrastruktur der Stadt: Büros, Bars, Ausfallstraßen, Werbetafeln, Parks und Parkplätze. Jerry Berndt dokumentiert den politischen und gesellschaftlichen Wandel von 1967 bis 1977 zwischen Studentenprotesten, Vietnamkrieg, dem Watergate-Skandal und einer politischen Kultur der Straße.

(Text. Maik Schlüter)

Jerry Berndt - Old Mole Protest, Politics and Everyday Culture in the USA between 1967–1977. Curated by Maik Schlüter
America between 1967 and 1977. The American photographer Jerry Berndt (*1943) accompanied and documented this ten-year period like no other. Berndt was himself active in the anti-Vietnam War activities of the 1960s. He created an extensive socio-documentary body of work that, beyond any simple polarizations, allows in-depth insight into the social constitution of those years. Jerry Berndt’s freelance and commissioned works fall under the genre of documentary photography and exhibit both photojournalistic qualities as well as a conceptual approach.
Jerry Berndt practices a new version of Street Photography and positions himself as an independent artist in this genre. Not only does he embark on a road trip through the United States, he places himself in close proximity to political conflicts, systematically portrays America’s people and cityscapes, and time and again embeds photographs into his commissioned works for newspapers that depict a general atmosphere beyond current events. This prowess has made him one of the most outstanding photographs of his generation. Jerry Berndt portrays the white middle class and the working class, and takes pictures of both blacks and whites living in America’s ghettos.
In the early 1970s, Jerry Berndt withdraws from the political protest and works as a photographer for daily newspapers. It is during this period that he produces images that bring to a point the way Americans see themselves in terms of culture and society: beauty pageants, car showrooms, children’s competitions, fashion shows, high-school girls, street children, the homeless and the unemployed, bikers, artists, bartenders. He also takes pictures of the urban infrastructure: offices, bars, arterial highways, billboards, parks, and parking lots. Jerry Berndt’s photographs fill precisely that period of transition that portrays political and social transition. (Text: Maik Schlüter)

   hh
white trash contemporary

JERRY BERNDT